Přes svou relativně krátkou historii výrobky z hliníku výrazně převyšují ostatní výrobky z barevných kovů.
Hliník je jedním z nejlehčích kovů. Proto použití hliníku může výrazně snížit hmotnost předmětu a tím snížit spotřebu energie. Použití hliníku je tak běžné, protože kov lze recyklovat, což z něj činí kov s nejdelším životním cyklem. Recyklovaný hliník má stejné vlastnosti jako panenský hliník a může ušetřit až 95 % energie použité v procesu recyklace. Hliník je díky vynikající odolnosti vůči oxidaci poměrně odolný vůči korozi, proto se používá v náročných prostředích, kde je finální produkt vystaven slunečnímu záření, dešti a vodě.
Použití hliníku je umocněno tím, že tento kov je ideálním vodičem tepla. Tepelná vodivost hliníku je třikrát větší než u železa. Kromě toho má hliník dobrou tažnost a vodivost. Hliník obsahuje třetinu hmotnosti mědi. Navíc v teplotním rozsahu 100℃ až 150℃ lze vyrobit hliníkovou fólii o tloušťce pouze 0,01 mm. V porovnání s běžnými kovy může hliník reagovat se silně alkalickým roztokem, přičemž se uvolňuje velké množství vodíku a tepla. Když hliník hoří v kyslíku, uvolňuje velké množství tepla a světla, proto se často používá k vytváření výbušných směsí.
K čemu je ještě hliník dobrý? Technická aplikace je jedna věc. Další výhodou tohoto kovu je jeho vzhled. Většina kovů je černá, zatímco hliníkový prášek má stříbrno-bílou barvu. Navíc, když je teplota hliníku nízká, zvyšuje se jeho pevnost, díky čemuž je ideální pro materiály pro zařízení pracující při nízkých teplotách.
Nejvýraznější vlastností hliníku je jeho schopnost odolávat zatížení. Tato vlastnost je užitečná při výrobě kol pro těžká vozidla. To je velmi důležitá vlastnost a výhoda hliníku. Technické využití tohoto kovu umožňuje zvýšit spotřebu paliva o 6-8%. Každých 100 kg nižší hmotnosti vozidla umožňuje snížit spotřebu paliva na 100 km o 0,3–0,6 litru a emise výfukových plynů přibližně o 5 kg/km. Můžeme tedy říci, že lehká vozidla využívající hliník hrají důležitou roli při snižování emisí výfukových plynů.
Pokud vás zajímá, k čemu se hliník používá, další oblastí použití je letecký průmysl. Použití hliníku v této oblasti je velmi rozšířené. Všechna letadla používají hliníkovou slitinu jako hlavní konstrukční materiál. Toto je např.:
• Rám sedadla.
• Rámy a nosníky tvořící skořepinu.
• Nosníky křídel.
• Žebra uvnitř křídla.
• Nocellový motor a pylon.
• Horizontální stabilizátory.
• Ventilátor a ovládání
K širokému použití hliníku přispěl i vojenský průmysl. Hliník se také používá jako deoxidační činidlo v procesu výroby oceli. Když se hliníkový prášek rovnoměrně smíchá s grafitem a titanem ve specifických poměrech, nanese se na kov a kalcinuje se při vysoké teplotě, získá se vysokoteplotní cermet, který se používá v raketové technologii. Kromě toho může být použit ve směsích pro vojenské světlice obsahující 28 % hliníkového prášku, 68 % dusičnanu barnatého a 4 % šelaku).
K čemu se hliník používá, je samozřejmě i ve stavebnictví. Tento kov se používá k vytváření střešních systémů s dlouhým rozpětím a obytných konstrukcí v nepřátelském prostředí. Největší výhodou hliníkového pojízdného domku je, že je lehký, snadno se montuje a demontuje, nerezaví a je mnohonásobně použitelný. Hliníkový povrch je navíc krásný a velmi čistý, což umožňuje ušetřit náklady na vnitřní úpravu. V dnešní době je hliník hojně využíván ve výstavních halách.
Efekt pohlcování zvuku je důvodem, proč se hliník používá ve stropech a stěnách budov. Z tohoto důvodu mnoho dveří a oken v domácnosti používá rámy z hliníkové slitiny. Hliníková fólie o tloušťce 6,5 mikronů se používá na balení nápojů a sáčků na balení potravin. Tato tenká vrstva hliníku je voděodolná a poskytuje antibakteriální a antivegetativní vlastnosti. Díky své vynikající vodivosti je široce používán v hliníkovém vedení, kabelovém a rádiovém průmyslu. Vždyť téměř polovina hrnců je z hliníku.