V posledních letech se výrazně zvýšil podíl hliníku ve vozidlech. Je to dáno mimo jiné nutností používat při konstrukci automobilů stále lehčí a udržitelnější materiály.
Zejména v éře elektromobility a elektromobilů nebylo snižování hmotnosti vozidel nikdy důležitější, například pro dosažení delšího dojezdu baterie a udržení emisí CO2 z vozů s tradičními motory na co nejnižší úrovni. Hliníkové profily pro karoserie jsou zde perfektním řešením, protože jsou lehké, odolné proti korozi a lze je recyklovat.
Kromě bezpečnostních rámů pro posuvné střechy jsou nezbytným prvkem každého vozidla s posuvnou nebo panoramatickou střechou hliníkové profily pro karoserie. Kolejnice jsou jednou z nejdůležitějších kinematických funkčních částí střechy. Hliník je zde ideální, protože jeho nízká hmotnost v kombinaci s požadovanou stabilitou jsou pro takové střechy zásadní. Z hliníkových profilů lze vyrobit i karoserie a související díly - kryty chladičů, prahy aut, vzpěry, spoilery.
Hliníkové profily pro karoserie se používají pro zvýšení tuhosti karoserie a mohou výrazně zvýšit celkovou pevnost vozidla. To má vliv i na směrovou stabilitu vozidla a bezpečnost řidiče a cestujících.
Hliníkové profily pro karoserie automobilů v automobilovém průmyslu lze použít pro výrobu chladičů, klimatizačních a ventilačních systémů. Kromě toho se hliníkové profily často používají v užitkových vozidlech, například v bočních konstrukcích nákladních automobilů. Hliník šetří náklady na palivo tím, že udržuje hmotnost vozidla v přípustných mezích, a také zajišťuje optimální užitečné zatížení díky nízké hmotnosti kovu. V automobilovém průmyslu jsou nejrozšířenější hliníkové I-profily, profily ve tvaru U a T. Speciální profily se používají k výrobě laděných prvků do automobilů. Samostatnou záležitostí je montáž profilů do vozidel. Naštěstí karoserie umožňuje všestranné použití i u starších vozidel.
Automobilové hliníkové profily se aktivně používají v automobilovém průmyslu. Jaké jsou výhody montáže profilů do vozidel? Karoserie vozu s těmito prvky zahrnuje:
• Chemická odolnost. Hliník se díky své oxidové vrstvě nebojí koroze a může fungovat v mlze, sněhu a dešti po velmi dlouhou dobu.
• Mechanická síla. Lehký kov vydrží drobné kolize a v případě potřeby jej lze snadno narovnat.
• Nízká měrná hmotnost. Panely na bázi hliníku váží mnohem méně než panely vyrobené ze slitin železa nebo mědi.
• Estetika. Profilové prvky lze lakovat v libovolné barvě dle stupnice RAL.
Hliník se v automobilovém průmyslu používá od konce minulého století. V současné době představuje využití hliníku v automobilovém průmyslu podle odborných odhadů téměř jednu třetinu spotřeby veškerého tohoto materiálu vyrobeného na světě.
Hlavní výhodou hliníku je poměr pevnosti a hmotnosti. Oproti klasické oceli je v průměru o 60 % lehčí, což může výrazně snížit hmotnost vozidla, ale i spotřebu paliva a emise škodlivých látek. Navíc je proces recyklace „okřídleného“ kovu jednoduchý: lze jej mnohokrát roztavit, aniž by ztratil své vlastnosti. Tyto nuance nejen zjednodušují, ale také urychlují výrobní procesy a také umožňují inženýrům neustále experimentovat se strukturou kovu, s různými typy a tvary automobilových dílů.
Pokud jde o nevýhody, díly z hliníkových slitin se technicky obtížně spojují: jsou zapotřebí sofistikované metody (laserové svařování, nýtování, lepení, šroubové spoje) a vysoce specializované vybavení. Například svařování hliníkových prvků je možné pouze pomocí laserové metody nebo v prostředí inertního plynu (např. argon). Současně je stále nutné přísně kontrolovat proces svařování, protože hliník je velmi rozmarný kov: na spojích se mohou tvořit trhliny.